A taxisok szidása után a legnagyobb indulatokat a kerékpárosok tudják korbácsolni a közlekedőknél. Az általános vélekedés, hogy mindegyik szabálytalanul közlekedik. Ez egyébként nem igaz, de tény, hogy a gyalogosok után, a kerékpárosok a leg sérülékenyebbek, ennek ellenére sajnos nagyon sokan minden szabályt áthágva tekernek akár a legveszélyesebb helyeken is, a KRESZ-re pedig tesznek nagy ívben.

A közlekedés egy társasjáték. Az alap, hogy bizalmi elven működik. Tehát én, mint közlekedő bízok abban, hogy a többi közlekedő is betartja a szabályokat. A probléma ott kezdődik, amikor ezt valaki nem tartja be, aztán vagy megússza, mert a másik fél észnél volt, vagy nem. A vagy nem a rosszabb, mert annak sérülés a vége. 

Abba nem mennék bele, hogy jogosítványt a kerékpárosoknak, mert szerintem hülyeség. Egészen kicsi korban kéne elkezdeni az oktatást, ahogy anno az átkosban volt. Igaz nem egyből jönnének az eredmények, de legalább lenne valami remény, hogy javul a helyzet. 

Én, mint autós, nem egy esetben lemondok az elsőbbségemről, segítem a másikat. Ez sajnos a  kerékpárosok oldaláról nem mondható el. Az olyan idióta kereszteződéseknél, mint a Budai alsó rakparton a Halász utcai vagy a Döbrentei téri felhajtónál inkább kiabál, csilingel, mutogat, de nem engedi fel az autóst. Pedig ha egyszer autóba ülne, és próbálná belátni ezeket a felhajtókat, egészen máshogy szemlélné a világot.

Az is tény, hogy ahol kerékpárút keresztezi az utat, van, ahol a kerékpárosnak van elsőbbsége, van ahol a közúti forgalomnak. Biztos van benne logika, én maximum csak sejtem. De... a táblák, felfestések nem véletlenül vannak. Azokat nem ártana figyelni is. 

A kedvencem az Egyirányú utca. Itt két lehetőség van. Van, amelyiket megnyitották mindkét irányban a kerékpárosoknak, és van, amelyiket nem. Igazából telejesen mindegy, mert simán végigteker peckesen szembe a forgalommal, ha lehet, ha nem. 

Az, hogy mi alapján döntötték el az okosok, hogy mit nyitnak meg, és mit nem, az rejtély. Mert vannak valóban olyan egyirányú utcák, ahol elfér a kétirányú kerékpáros forgalom, plusz az egy közúti. De azért megkérdezném azt, aki kitalálta, hogy a Belvárosban a Petőfi Sándor utcát miért? Valaki mondja meg nekem, hogy hova húzódjak, hogy ha mindkét irányból jön kerékpáros, akkor elférjenek? Mert ott olyan szűk az utca, hogy max egy Smart mellett férnek el.

Arra is felhívnám a figyelmet, hogy az egyirányú, jobbkezes utcáknál is lehet simán, hogy a kerékpárosok oda-vissza mehetnek. Na szerencsére még olyan szituációba nem kerültem, hogy egy ilyen kereszteződésnél nekem balról jött volna kerékpáros, de mindenki vigyázzon. Nézzen jobbra, balra, nehogy baj legyen!

És még sorolhatnám a necces szituációkat. A járdán tekerést, a zebrán áttekerést. Apropó zebra.

Épp egy kollégámmal történt, hogy állt a Nagymező utcában az Andrássy útnál. Egyenesen haladt tovább. Mellette egy kerékpáros. Átértek a kereszteződésen, és hopp, a kerékpáros a zebránál dobott (volna) egy balost. Nem jött össze, mert nekiment az autó elejének. Fel is borult, meg is sérült. Először elismerte a felelősségét, de mire a rendőrök kiértek, már nem volt hibás. 

Szóvl a lényeg. Vigyázzon mindenki a másikra, és a kerékpárosoktól is egy kis együttműködést.

Köszi